הרשמה   | כניסה
חדשות ומבזקים

אסף מכון לשמיעה ודיבור
הפרעות קול
מרביתנו תלויים באיכות קולנו ואצל חלקנו הקול משמש אף ככלי עבודה. למשל, זמרים, מורים, גננות, סוכני נסיעות, עורכי דין ועוד בעלי מקצוע רבים תלויים בתפקוד הקולי על מנת להצליח בעבודתם.
 
מהו קול תקין וערב?
  • קול המופק בקלות ללא מאמץ אשר ניתן לשמוע אותו בתנאים סביבתיים שונים, גם כאשר יש בסביבה רעש.
  • קול שאינו צרוד.
  • קול שאינו בעל טונים צורמים אשר אינם מתאימים למבנה הגוף של האדם, למינו או לגילו.
  • קול יציב ועקבי אשר עמיד לאורך זמן, מתחילת המשפט ועד סופו.
  • קול גמיש בעוצמה ובאיכות הטונים (קול שניתן להגבירו או להנמיכו, להעלות או להוריד את הטונים שלו לפי מידת הצורך).

מרכיבי הקול:

  1. עוצמה: עוצמת קול ממוצעת של דיבורהינה 40db . העוצמה מושפעת מכמות ומהירות האויר העובר דרך מיתרי הקול. לשם הגברת הקול צריך להגדיל את לחץ האוויר בדרכי הנשימה ע"מ שיעבור זרם חזק יותר.
  2. טון: הטון נקבע ע"י קיצור והארכת מיתרי הקול וקשור לעובי לאורך של מיתרי הקול. לכן נראה הבדלים בטון בין ילדים, גברים ונשים. הקשיחות והמתח של המיתרים משפיעים על הטון הבסיסי. לתינוק יש מיתרים קצרים וככל שגדלים המיתרים מתארכים. לנשים יש מיתרים קצרים יותר מאשר לגברים ולכן טון הדיבור שלהן גבוה יותר ונמצא בסביבות ה- 200hz כאשר אצל גברים הוא נמצא בסביבות ה- 110hz.
לפני גיל ההתבגרות לבנים ולבנות אורך מיתרי הקול זהה, אך בגיל ההתבגרות, אצל בנים תוך חצי שנה מיתרי הקול גדלים ולעיתים מכפילים עצמם ולכן מרגישים בהחלפת הקול. גם אצל בנות מיתרי הקול מתארכים אך זהו תהליך האורך  6 שנים בערך ולכן לא נשמע את תקופת התחלפות הקול.
 
עם ההזדקנות נוצרים שינויים הורמונאליים אצל נשים הגורמים להתעבות מיתרי הקול ולכן לירידה בטון. אצל גברים נראה ניוון וחוסר גמישות הגורם דווקא לעליה בטון.
 
כדי להגיע לטון גבוה – עלינו להאריך את המיתרים ולהגביר את מתח הפנים שלהם וכדי להנמיך את הטון נקצר את המיתרים ונרפה אותם.
 
באופן כללי קיימים שלושה סוגים של הפרעות קול:
  1. הפרעה בגוון הקול: ההפרעה השכיחה ביותר הנה צרידות הנוצרת משימוש לא נכון במנגנון הפקת הקול (כלומר מאי סגירה נכונה של מיתרי הקול), או מבעיה אורגנית במיתרים (כגון, יבלות על המיתרים, שיתוק מיתר קול אחד, חולשת מיתרי הקול וכדומה). בחלק מהמקרים ניתן לטפל ע"י הדרכה וטיפול אצל קלינאית התקשורת בלבד אשר מנחה כיצד ניתן להפיק קול באופן תקין. במקרים אחרים נדרשת  גם פרוצדורה כירורגית אולם בכל מקרה לאחריה,יש צורך בטיפול אצל קלינאית התקשורת על מנת שלא תחזור הבעיה בשנית.
  2. הפרעות בגובה הטון: נוצרות כאשר קולו של האדם אינו תואם את מינו או את גילו. למשל, נשים המדברות בטון נמוך מידי וגברים המדברים בקול גבוה מידי. גם בעיה זו ניתנת לפתרון ע"י הדרכה נכונה לשימוש בקול.  
  3. הפרעות באיכות הקול נגרמת כאשר נוצר גוון קול אפי, אשר יכול להיות פתוח או סגור:
     
    גוון קול אפי פתוח נוצר כאשר רב העיצורים נהגים עם בריחת אויר דרך האף. מקורה של תופעה זו הנה פעמים רבות עקב חייך שסוע.
    גוון קול אפי סגור הנה תופעה שכולנו חווים כאשר אנו מצוננים. הצלילים נשמעים אטומים כיוון שאין מספיק אויר באף. לכן אנו אומרים "אני מצודד במקום אני מצונן". ישנם מקרים בהם ישנה חסימה תמידית והדבר דורש ניתוח ולאחריו הדרכה וטיפול של קלינאית תקשורת.
טיפים לשמירה על קולך:
הפחת/י גורמים פיזיים מזיקים לקול:
  • הצטננות - שמור על חום גוף ובעיקר על חום הצוואר!
  • קח או אכול מאכלים עם  ויטמינים ובמידת הצורך כדאי לישון עם מכשיר אדים.
  • רעש סביבתי - למורות שבינינו, בקשנה  לעשות החלפות בכיתה הקרובה לרעש.
  • אלכוהול - הפחת/י את  שתיית האלכוהול לפעם אחת ביום.
  • קפאין - הפחת/י את כמות השתייה לשתי כוסות קפה ביום ואם ניתן עדיף לשתות קפה ללא קפאין.
  • עישון - עדיף כמה שפחות.  

הפחת/י גורמים תפקודיים מזיקים לקול:

  • שירה - שירה היא התנהגות רצויה חשובה ובריאה המגמישה את מיתרי הקול לכן לא מומלץ להפסיק לשיר.
  • אך אם אתם שרים  למשך זמן ממושך כדאי תמיד להחזיק בקבוק מים בקרבת מקום ובמידת הצורך ללעוס מסטיק או למצוץ סוכריה.
  • צעקות - לא כדאי לצעוק! זה הורס את מיתרי הקול!
  • במידה ויש רעש מומלץ לגשת למקום שקט, להתקרב לבנ"א איתו משוחחים או להשתמש בהגברה אלקטרונית.
  • דיבור - חשוב להוריד את כמות וקצב הדבור או לפחות לנוח בין כל כמה משפטים. במהלך דיבור ממושך כדאי לשתות מים ולעשות הפסקות.
  • לחישה - בכל מקרה עדיף לא ללחוש, הדבר מכניס את מיתרי הקול לתנוחה מאומצת.  עדיף לדבר בשקט עם קול או לשתוק.
  • כחכוח בגרון - זוהי התנהגות תוקפנית למיתרי הקול ולכן כדאי לנסות להתאפק, ולא לכחכח. במקום זאת, ניתן לשתות מים או לבלוע את הרוק.
 |  ראשי |  אודות  |  אמנת שירות  |  שעות פעילות  |  קביעת תורים  |  הסדרי קופות חולים  |  יצירת קשר  |  מפת אתר  |  הוספה למועדפים  | 
אסף מכון לשמיעה ודיבור-מכשירי שמיעה, בדיקות שמיעה- www.masaf.co.il © כל הזכויות שמורות
חדש בדיקות שמיעה והתאמת מכשירי שמיעה בבית הלקוח כתובתינו: מרכז רפואי אסף, רח' מנחם אוסישקין 9 עפולה טלפון: 04-6594677 פקס: 04-6595691 סניף נצרת: ציפורן 5 טלפון: 04-6456473
  בניית אתרים לעסקים   אינטרדיל