|
|
|
|
|
אחוז גדול של ילדים מופנים לקלינאי תקשורת בשל ליקוי דיבור אשר בולטים יותר ושכיחותם גדולה מהפרעת השפה.
הדיבור הינו תהליך התפתחותי: קיימת שונות בין ילדים באופן רכישת השימוש בצלילים. יחד עם זאת, כל התינוקות והילדים עוברים את אותם השלבים כדי להפיק דיבור. לפניך טבלה אשר תאפשר לך לראות את שלבי התפתחות הדיבור:
גיל |
מה אמור לבצע ילדך בשלב זה? |
0-3 חודשים |
בשלב זה התינוק משמיע בעיקר קולות בכי. הוא עדיין לא מסוגל לשלוט בצינור הקול ולכן משמיע קולות רפלקסיביים כגון: בכי, שיעול, שיהוק, אנחה שהן תגובות אוטומטיות המשקפות את מצבו הפיזי של התינוק. |
3-6 חודשים |
בשלב זה מופיע ה"מלמול שולי" (“marginal babbling”). התינוק עסוק בגילוי הפה דרך תחושה כאשר הוא למעשה מגיב למשחק הקולי של עצמו. הוא חוקר את התנהגותו הפונטית-קולית- כלומר, תוך כדי שעושה פעילויות מוטוריות אחרות הוא גם מפיק קול. השליטה על השינויים חלקית, ונשמעות צווחות המפתיעות גם את התינוק. לכן נשמע שינויים קיצוניים בעוצמה וגובה קול. |
6-9 חודשים |
בשלב זה מופיע ה"מלמול קאנוני" היות והתינוק מפיק צלילים החוזרים על עצמם (למשל, ba-ba-ba). להופעת המלמול הקאנוני משמעות אדירה לגבי התפתחות שפה היות וההנחה היא שבשלב זה יש חיבור ראשוני בין יכולות תחושתיות ליכולות מוטוריות. כלומר, המלמול מפתח את המשוב השמיעתי של התינוק ומאפשר תרגול של שרירי ההיגוי.
|
9-12 חודשים |
בשלב זה מופיעות "תבניות פונטיות קבועות". הן עדיין ללא מודל בוגר מזוהה – למשל, לא "אואו" לאוטו ספציפי אלא למגוון כלי תחבורה. זהו צליל שהילד קושר למילת המטרה/לחפץ/לאירוע/לפעילות וכו`). הילד כבר יודע ששפה משמשת לכינוי בשם של חפצים שונים. רואים תכנון של תבנית פונטית (ידע על הפקת חלק מהצלילים), אשר עקבית לצורך תקשורתי מסוים. נראה כי תמיד יהיה צירוף קבוע כאשר ילדכם ידרוש את הדבר המסוים שירצה. |
12-18 חודשים |
בסוף השנה הראשונה לחיים מופיעות המילים הראשונות ולכן שלב זה נקרא "השלב החד-מילי". הפקת מילים מושפע מאובייקטים או הקשרים שהילד נהנה בהם, העדפותיו והשפעה סביבתית. |
שנתיים - 3 שנים |
בשלב זה הילד רוכש יותר הגאים (עיצורים) ותבניות וכבר יודע כי המילים בנויות בסדר מסוים (למשל, כדי להפיק את המילה "אבא" נדרש ידע לגבי סדר הפקת הצלילים – תנועה- עיצור- תנועה). |
3-4 שנים |
ילדכם הופך לאיש שיחה מרתק, אף אם ישנם שיבושי היגוי מסוימים בדיבורו. |
4-7 שנים |
נראה שיפור במערכת הדיבור, אך יתכן כי עדיין חלק מהעיצורים אינם קיימים. |
מגיל 8 ואילך |
בשלב זה מסתיימת רכישת כל העיצורים ומתחילה להתפתח גם המודעות הפונולוגית (למשל, אבחנה בין צליל פותח וצליל סוגר במילה), אשר חשובה להתפתחות הקריאה והכתיבה. |
|
|
|
|
|
|
|
|