|
|
|
|
|
סיווג הירידה בשמיעה מתבצע לא רק ע"י מיקום הנזק אלא גם על ידי דרגת חומרת הירידה בשמיעה אשר נקבעת בהתאם למספר הדציבלים (db - יחידת המדידה לעוצמה של הקול) של הירידה ביחס לשמיעה הנורמלית המצוינת כ- 0db.
דרגת הליקוי ב- db |
חומרת הירידה בשמיעה |
0-15 |
שמיעה תקינה |
15-25 |
ירידה גבולית |
26-40 |
ירידה קלה בשמיעה |
41-55 |
ירידה בנונית בשמיעה |
56-70 |
ירידה בנונית-חמורה בשמיעה |
71-90 |
ירידה חמורה בשמיעה |
91 ומעלה |
ירידה עמוקה בשמיעה |
עבור ילדים קריטריון הסף מחמיר יותר ועומד על15db היות ולילדים צרכים שוניםממבוגרים בהתייחס לשמיעה בשנות רכישת השפה ובשנות ביה"ס.נמצא כי ילדים עם סף גרועהחל מ- 15db נמצאים בסיכון לאיחור שפתי.
אודיוגרמה על פי ליקוי שמיעה
להלן טבלה המפרטת את דרגות הירידה בשמיעה אצל ילדים, השפעתן על רכישת השפה והצרכים אליהם נדרש הילד מבחינת עזרי השמיעה:
סף שמיעה ממוצע
ב 500-2000 Hz |
תאור |
סיבות לירידה בשמיעה
|
שמיעה ללא
הגברה מתאימה |
מגבלות ללא שיקום
בשנת החיים הראשונה |
צרכים |
0-15db |
טווח הנורמה |
ליקוי הולכתי |
כל צלילי הדיבור |
אין |
אין |
16-25dB |
ליקוי שמיעה
קל / מינימלי
(Slight) |
ליקוי הולכתי
ירידה עצבית |
תנועות נשמעות
ברור יתכן פיספוס
של צלילים
חלשים k,t,s,f
|
קושי קל
ברכישת שפה |
לשקול מכשירי שמיעה
אימוני שמיעה
קריאת דיבור
קלינאי תקשורת |
25-30dB
|
ליקוי שמיעה קל(Mild)
|
יקוי הולכתי
ירידה עצבית |
רק חלק מצלילי
הדיבור נשמעים-
הצלילים הקוליים החזקים
כמו d,g,z,v
|
קושי שמיעתי
קושי קל
ברכישת שפה
ליקויי דיבור קלים
הפרעת קשב |
מכשירי שמיעה
קריאת דיבור
אימוני שמיעה
קלינאי תקשורת |
סף שמיעה ממוצע
ב 500-2000 Hz |
תאור |
סיבות לירידה בשמיעה
|
שמיעה ללא
הגברה מתאימה |
מגבלות ללא שיקום
בשנת החיים הראשונה |
צרכים |
30-50dB |
ליקוי בינוני בשמיעה |
ליקוי הולכתי
עקב מחלות כרוניות
של אוזן תיכונה
ירידה עצבים |
אין יכולת שמיעה
של צלילי הדיבור
ברמה של שיחה |
ליקוי בדיבור
ליקוי שפתי
קשיי למידה
הפרעת קשב |
מכשירי שמיעה
קריאת דיבור
אימוני שמיעה
קלינאי תקשורת |
50-70dB |
ירידה חמורה בשמיעה |
ירידה עצבית או מעורבת |
אין יכולת שמיעה
של צלילי הדיבור
ברמה של שיחה |
ליקוי חמור בדיבור
ליקוי שפתי
קשיי למידה
הפרעת קשב |
מכשירי שמיעה
קריאת דיבור
ואימוני שמיעה
אצל קלינאי תקשורת |
70+dB |
ירידה עמוקה בשמיעה |
ירידה עצבית או מעורבת |
אין יכולת שמיעת
צלילי דיבור או צלילים אחרים |
ליקוי חמור בדיבור
ליקוי שפתי
קשיי למידה
הפרעת קשב |
מכשירי שמיעה
קריאת דיבור
ואימוני שמיעה
אצל קלינאי קשורת.
בליקויים עמוקים
מאד בסביבות
ה-100dB
אפשר לשקול לעשות
ניתוח הנקרא שתל שבלולי |
למרות המצוין בטבלה זו חשוב להדגיש כי ישנם משתנים מתערבים המשפיעים על תפקוד הילד (למרות תפקודו בבדיקה השמיעתית לפי סף שמיעה) ובניהם:
- כמות הקלט מהסביבה.
- איכות הקלט מהסביבה.
- אינטליגנציה .
- משתני אישיות.
- מצב בריאותי.
- סטאטוס סוציו אקונומי.
לכן תפקודו של כל ילד יהיה שונה מאד ולא ניתן לראות בטבלה זו אינדיקציה בלעדית להצלחתו.
|
|
|
|
|
|
|
|